Thursday, November 7, 2013

YB Ustaz Mohd Zawawi Abu Hassan


Bismillahirrahmanirrahim

Saya meneliti berita The Malaysian Insider yang bertajuk "SPR : Jualan Murah Gula, Beras di Sungai Limau Tiada Unsur Rasuah". Saya tidak begitu berminat untuk mengulas panjang kenyataan ini kerana rakyat sudah bijak menilai suasana kempen UMNO dan Barisan Nasional setiap kali menjelang PRK. Pelbagai janji manis ditaburkan, jentera kerajaan digunakan dan orang agama dijemput bagi merasionalkan tindakan UMNO agar dilihat bertepatan dengan Islam.

Saya berasa pelik dan hairan berhubung penjualan gula di Sungai Limau dengan harga murah kerana ini bertentangan dengan prinsip kerajaan yang mahukan rakyat mengamalkan budaya hidup sihat dengan mengurangkan kadar pengambilan gula. Saya masih sedar dan waras untuk mengatakan bahawa hujah ini adalah antara alasan yang sering diulang oleh pihak kerajaan dalam merasionalkan penghapusan subsidi gula lalu mengakibatkan harga jualan gula meningkat naik.

Saya mengharapkan ulasan terhadap sesuatu isu diberikan respon yang mampu mendidik pemikiran rakyat. Saya melahirkan rasa bimbang dengan fenomena segelintir pihak yang gemar memberikan jawapan balas tanpa disandarkan kepada fakta dan sumber yang kukuh.

Islam mendidik umatnya agar sentiasa berkata benar walaupun pahit. Islam menitik beratkan dosa dan pahala agar umatnya sentiasa berdisiplin dalam ucapan dan perbuatan yang dilakukan. Justeru, saya merayu agar kita bersama sama menjadikan segenap aspek kehidupan kita sebagai sumber pahala yang bakal menjadi bekalan di akhirat kelak.

Salam hormat dari saya,

YB Ustaz Mohd Zawawi Abu Hassan
Ahli Dewan Undangan Negeri Gunong Semanggol

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails