Monday, October 25, 2010

BAJET 2011-BELANJAWAN SEORANG CEO YG AKAN TAMAT KONTRAK

Asalamualaikum dan salam sejahtera:

Pada 15 okt (Jumaat) YAB PM telah bentangkan bajet bagi tahun 2011 yg berdefisit 5.6% dari GDP dgn jumlah perbelanjaan mencecah RM212Bilion. Sebelum pembentangan banyak telahan dibuat mengenai perkara yg akan disentuh serta diberi peruntukan sewajarnya, khususnya bonus anggota kerajaan, penurunan cukai, penurunan harga barangan keperluan dan utiliti dsbnya. Kesimpulanya suatu bajet yg bersemangat rakyat, memunafaatkan rakyat. Namun terbokti ianya hanya memenuhi kepentingan pihak tertentu yg amat kecil jumlahnya dan bukan rakyat jelata.

Segala pengharapan tidak termaktub dlm bajet tersebut cuma kenaikan imbuhan bagi JKKK, para imam , tok batin, guru2 kafa . Tidak dinafikan peruntukan untuk SAR dlm bentuk pemberian perkapita RM95juta dikembalikan semula yg dahulunya telah dimansuhkan oleh Tun Dr Mahathir sehingga menyebabkan banyak SAR menjadi SABK.

Apabila seorang ketua firma , MD atau CEO mengetahui bahawa kontrak perkhidmatanya tidak akan disambung lagi utk tahun2 berikutnya, maka belanjawan terakhir yg dibuatnya buat kali terakhir akan mengandungi ciri memperbanyakan perbelanjaan yg bolih memberi munafat atau pulangan bagi dirinya atau suku sakatnya utk tahun2 mendatang. Perjanjian akan dimuktamadkan, kelulusan dan apa jua dokumen kontrak akan segera dimuktamadkan sehingga ada dianatarnya dalam bentuk serta merta.

Ini jelas terkandung didalam bajet 2011 ini. Projek permata Rm111j, bangunan 100 tingkat warisan merdeka RM5Billion, pembangunan KL International Financial Centre di Sg Besi kpd 1MDB(Jho Low)-RM2.1 B , kemudahan Infra, highway dll . ini semua akan memunafaatkan segelintir orang tertentu. Rakyat jelata tidak mendapat apa2 pulangan langsung/direct.

Penghapusan cukai eksais untuk sekitar 300 barangan persendirian amat memualkan kerana kebanyakan barangan impot ini dinikmati oleh para pelancung.

Mungkinkah ini yg dimaksudkan dgn belanjawan terakhir buat BN? sebelum mereka menjadi pembangkang di Parlimen?Tanya Yb Mahfoz Omar (Pokok Sena)!


Dato' Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin
Menteri Besar Perak PR

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails