Wednesday, February 29, 2012

Kurt Westergaard hina islam, mati terbakar


Dalam laporan siasatan, akhbar Arab, yang diterbitkan dari Arab Saudi, telah mendakwa bahawa Kurt Westergaard, kartunis Denmark, yg telah melukis karikatur watak kepada Nabi Muhammad s.a.w, telah meninggal dunia dalam kejadian kebakaran yg pelik.
Pihak berkuasa Denmark telah cuba sedaya upaya mereka untuk menyembunyikan kematiannya, yang telah menemui sebarang petunjuk tentang bagaimana kebakaran berlaku dan mengapa hanya di dalam bilik Kurt yg telah rosak. Siasatan awal menunjukkan bahawa kartunis, yang melakukan kekufuran dengan melukis karikatur Nabi Muhammad s.a.w, telah menerima banyak ancaman dari umat Islam seluruh dunia selepas penerbitan yang berulang-ulang karikatur berkenaan di akhbar Eropah.
Kurt Westergaard
Pada Februari 2008, tiga warga Arab telah ditangkap kerana tuduhan penglibatan mereka dalam yang memplotkan kematian Kurt. Seorang lelaki Somalia telah juga cuba menikam beliau mati tetapi polis yg menjaga di rumahnya menyelamatkan beliau. Ia Mengingatkan semula bernilai bahawa kartun menghujat mula-mula muncul dalam akhbar Denmark Jyllands-Posten.
Laporan siasatan berkata kejadian itu berlaku beberapa hari kembali di mana Westergaard telah dibakar serius dan mati di tempat kejadian, tetapi media antarabangsa adalah benar-benar senyap mengenainya. Laporan itu juga mendakwa bahawa beberapa saksi-saksi juga disediakan untuk memberi keterangan yang berlaku. Pihak berkuasa Denmark telah setakat ini tidak dapat mencari sebarang pembayang mengenai punca api, kerana mereka telah memulakan siasatan sambil sentiasa mengingati beberapa konspirasi luar untuk membunuh Blasphemer itu.
Mayat Kurt Westergaard yg terbakar dengan tiba-tiba
Menurut BBC, sebanyak dua belas orang yang terlibat dalam perbuatan menghujat, tetapi semua mereka, kecuali Kurt, telah memilih untuk pergi bawah tanah untuk melarikan diri dari kemurkaan awam selepas umat Islam di seluruh dunia telah mengambil bahagian dalam perhimpunan bantahan yang dihadiri oleh berjuta-juta orang. Orang di Malaysia juga telah menyertai saudara-saudara mereka seperti orang-orang di Indonesia, Bangladesh, India dan banyak negara-negara Arab untuk mendaftarkan bantahan terhadap konspirasi untuk memburuk-burukkan umat Islam dan agama mereka. Di Lahore dan Peshawar, penunjuk perasaan telah bertukar menjadi ganas dan sekitar enam orang terbunuh semasa, manakala harta bernilai juta rupee telah dibakarkan menjadi abu.
Tetapi sebaliknya menyatakan penyesalan mana-mana, Westergaard pergi awam banyak kali berkata beliau tidak mempunyai kesal kerana melakukan perbuatan yang memalukan. Akhbar Saudi berkata kematian Kurt menunjukkan betapa berkuasa Allah SWT, seperti walaupun pengaturan keselamatan foolproof, tiada dapat menyelamatkan dia dari akhir tragis. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails