Sunday, March 3, 2013

Konspirasi Politik dalam Isu Lahad Datu



Isu Lahad Datu kini menjadi isu yang mendapat rating tertinggi di kalangan facebooker dan blogger. Tak ketinggalan juga media perdana mengambil kesempatan untuk melakukan rutin harian mereka memfitnah dan mengaitkan isu ini dengan Dato Seri Anwar Ibrahim.

Melihat kepada tinjauan ramai, majoriti bersetuju bahawa isu Lahad Datu merupakan satu konspirasi yang sengaja diadakan untuk kepentingan survival politik pemerintah. Tiada fakta yang kukuh mengaitkan pemberontak Kesultanan Sulu dengan Pakatan Rakyat mahupun DSAI. Kebanyakan fakta menunjukkan keterlibatan Umno secara langsung dan tidak langsung dalam isu ini.

Melihat kepada skrip cerita Lahad Datu, ia merupakan skrip lama yang diolah dari skrip isu Memali dan Sauk. Dalam isu Memali, pada 19 November 1985, pasukan keselamatan dikerah oleh pemerintah untuk menghapuskan 'penjenayah' tanpa didedahkan siapakah target sebenar mereka iaitu As-syahid Ustaz Ibrahim Libya. Beliau telah difitnah oleh pemerintah kononya melatih anak muridnya melakukan pemberontakan bersenjata. Pasukan keselamatan telah menembak beliau bertujuan untuk membantutkan pengaruh PAS ketika itu. Pasukan keselamatan digunakan dan dimanipulasikan untuk survival politik Umno BN ketika itu.


 Isu Sauk pula sekitar tahun 2000, kumpulan al-Maunah ini dengan mudah masuk ke Kem Batalion 304 Rejiman Askar Wataniah di Empangan Temenggor, Gerik dan melarikan senjata-senjata. Ulang suara, Kem Batalion 304 Rejiman Askar Wataniah. Mereka bukan melarikan senjata di pasar malam ataupun shopping complex, tetapi tempat yang paling ketat pemeriksaannya iaitu di kem. Pemerintah dengan mudah megaitkan Maunah dengan PAS kerana kononnya imej yang dibawa oleh Maunah bercirikan islamik dan selari dengan PAS. Fitnah yang ditujukan untuk survival politik sampah mereka.


Ada beberapa isu yang perlu difikirkan dalam isu Lahad Datu:

1. Mengapa begitu rapuh benteng pertahanan di perairan sehinggakan dianggar 100 lebih pemberontak dapat menembusi perairan dengan kelengkapan senjata. Pasukan keselamatan Malaysia tidaklah secikai yang disangka kerana pertahanan kita mempunyai  kelengkapan high tech untuk bersiap siaga dari serangan musuh. Bukan itu sahaja, mereka telah bertapak disitu hampir 3 minggu tanpa gangguan.



2. Kini telah tersebar gambar pimpinan Kesultana Sulu hadir ke Perhimpunan Umno 2012. Dia telah dijemput dengan kapasiti VIP. Apa hubung kait pimpinan sulu dan Umno dan Isu Lahad Datu?



3. Pada permulaan pasukan keselamtan mendapat maklumat pencerobohan ini, KDN mengambil langkah yang amat mesra dan lunak terhadap pemberontak. Sehinggakan Hishamuddin KDN menjelaskan bahawa mereka ini bukan penjenayah dan jangan dengar khabar angin. Mereka lebih suka mengambil pendekatan rundingan sedangkan sudah jelas mereka menceroboh tanah air Malaysia. Mengapa perlu berlembut? Ada something kah yang disembunyikan?


Laporan berita sebentar tadi memaklumkan 5 orang lagi terkorban dalam insiden Lahad Datu. Skrip lama UmnoBN makin terserlah! Apakah mungkin ramai lagi akan terkorban dan menjadi mangsa korban politik?

Kajian perlu dilakukan untuk melihat sejauh mana keterlibatan Umno BN dalam Isu Lahad Datu. Fakta positif menunjukkan Umno secara langsung dan tidak langsung dalam isu ini. Isu ini timbul ketika negara sedang bersiap sedia menghadapi PRU 13 dan diambang UmnoBN hampir dikafankan. Jika isu ini berlarutan kemungkinan..

Teori 1--> mungkin Sabah diisytihar darurat dan tak perlu sertai PRU 13 bersama semenanjung.Peluang besar utk BN hantar pengundi hantu ke sana selepas PRU 13 utk memenangkan BN selepas tu. 

Teori 2-- > apabila keadaan makin gawat PM akan mengadap agung untuk memaklumkan krisis negara ini. PM akan menasihati agung untuk menangguhkan PRU dan BN akan terus berkuasa untuk beberapa tahun lagi.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails