Wednesday, September 14, 2011

Tun Mahathir pertahankan British



BRITISH BUKAN PENJAJAH.Tun Mahathir sekali lagi membuat kenyataan yang menggambarkan kebutaan sejarah beliau. Sekian lama sukatan pelajaran sejarah PMR dan SPM yang 'dikarang' oleh UmnoBN menggambarkan British adalah penjajah di Tanah Melayu. kini Tun Mahathir keluarkan kenyataan British bukan penjajah, sekadar dijemput raja2 untuk menjadi penasihat di Tanah Melayu. Ape ke jadahnye?


Dah lupe ke Tun Mahathir yang British lah yang memaksa raja2 dalam Perjanjian Pangkor, Malayan Union yang merepek,membunuh pejuang2 kemerdekaan yang berhaluan kiri, menghuru harakan institusi istana.


Raja2 menjemput British ke Tanah Melayu? Adakah British dijemput untuk menjajah? Penjajah terhormat yang dijemput secara terhormat..begitulah agaknya pandangan Tun Mahathir terhadap British. dalam Malayan Union, Sir Harold McMichael jelas memaksa raja2 tanah melayu menandatangani surat akuan setuju dengan Malayan Union. Antara isi penting Malayan Union adalah kuasa raja2 dilucutkan. Raja2 yang enggan bersama Malayan Union diugut akan diganti dengan raja yang lain. Ini kot tujuan British 'dijemput' ke Tanah Melayu. Hebat sungguh pandangan Tun Mahathir yang puak2 umno sanjung tu..


Molek sungguh kalau tun Mahathir belajar kembali sejarah PMR supaya bio matang sikit dalam sejarah Tanah Melayu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails